Artiesten proberen maar al te vaak hun muziek te verkopen
aan een publiek dat hun nog niet eens kent.
Het is als vragen “of je met me wil trouwen” op een eerste afspraak.
“Nee” is dan ook vrijwel altijd het antwoord.

Voordat je iets wilt verkopen moet er eerst begeerte of behoefte moeten zijn bij iemand en dit kun je nooit afdwingen. En er om vragen is al helemaal zinloos en wellicht “zelfs een beetje dom”. Net zoals in een liefdesrelatie ontstaat begeerte of behoefte vanuit de fan zelf en dit geldt dus ook voor de liefde en trouw van een fan voor jou als artiest. (Wees er op voorbereid, soms komt er helemaal geen liefde en behoefte, maar dat is helemaal niet erg. Niet iedereen zal je als artiest kunnen waarderen laat staan van je gaan houden, net zoals jij dat ook niet van iedereen kunt!)
Om een goede relatie met tientallen, honderden en zelfs duizenden fans op te bouwen en te kunnen onderhouden is social media niet voldoende! Wat je nodig hebt is een systeem. Een eigen fan-database systeem.
Een fan-database systeem verzamelt automatisch gegevens van je fans, ordent deze en slaat het op. Het zorgt er voor dat je heel gemakkelijk met al je fans tegelijk kunt communiceren.
Een fandatabase is een echte fanmagneet maar het trekt niet alleen nieuwe fans aan, het verstevigd ook je relatie met bestaande fans. Zo ontstaat er uiteindelijk een fanbase met super gemotiveerde fans die je jarenlang trouw zullen blijven ook al heb je even geen hit of ben je even niet op radio en Tv.
Een eigen fan-database maakt je helemaal onafhankelijk zowel creatief als zakelijk en zeg nou zelf, welke artiest wil dat nou niet?!